10 tips for bedre SEO av blogginnlegg

Som med all skriving, krever det å skrive blogginnlegg dyktighet. For å holde leseren interessert, bør du tenke på strukturen i innlegget ditt og skrive tiltalende artikler. Du kan hjelpe leserne dine med å forstå kjernekonseptet til et innlegg ved å gi overskrifter og klare avsnitt. Hvis folk forstår og liker en artikkel, vil de være mye mer tilbøyelige til å koble, dele og tweet om den – og det vil øke rangeringene dine. Så hvis du vil forbedre rangeringene dine, kan du forbedre skriveferdighetene dine. Begynn med disse tipsene om hvordan du skriver et SEO-vennlig blogginnlegg!

For noen kan det å virke som to motstridende mål: det å skrive for SEO-formål og det å skrive for å tiltrekke og fange publikum. Vi er helt uenige. Hvis du vil ha et lesbart og SEO-vennlig blogginnlegg, skal ordene du ønsker å bli funnet på et veldig «naturlig» sted. Men det å overbruke et søkeord i teksten din, noe du absolutt ikke vil gjøre.

Dette innlegget inneholder tips om å skrive blogginnlegg som er både lesbare og SEO-vennlige. Disse to målene skal alltid gå hånd i hånd.
 

Før du starter: undersøk søkeord

Før du kan begynne å skrive, må du gjøre søkeordundersøkelser. Hvis du vil dominere søkeresultatene, må du finne ut hvilke ord publikum faktisk søker etter. Dette er temaene du bør skrive om og ordene du bør bruke i teksten din.
 

1. Tenk før du skriver

Tenk nøye gjennom budskapet i innlegget ditt. Hva vil du fortelle leserne dine eller hvilket sentrale spørsmål ønsker du å svare? Hva er hensikten med innlegget din? Og hva vil du at leserne dine skal gjøre på slutten av innlegget? Skriv ned svarene på disse spørsmålene før du begynner.
 

2. Utform en struktur på innlegget ditt.

Start innlegget ditt med å lage en tydelig struktur.

Hvert innlegg skal ha:

  • En slags introduksjon (hvor du introduserer emnet ditt)
  • Et organ (hvor hovedmeldingen er skrevet)
  • En konklusjon (som skal oppsummere de viktigste ideene eller trekke en konklusjon).

 
Skriv ned hva du vil få frem i alle tre delene. Du har nå et slags sammendrag av innlegget ditt. Nå kan den virkelige skrivingen begynne.
 

3. Bruk avsnitt

Alle bruker avsnitt, men ikke alle bruker dem godt. Ikke start hver nye setning på en ny linje, bare fordi den ser fin ut. Det bør være en logisk grunn for å starte et nytt avsnitt. Hvert avsnitt skal ha sin eget poeng eller emne. Spør deg selv hva hovedpoenget med hvert avsnitt er. Du skal kunne oppsummere det viktigste poenget i bare en setning. Hvis du trenger flere setninger, trenger du ganske enkelt å bruke flere avsnitt.
 

4. Bruk overskrifter

Overskrifter strukturerer hele siden, så bruk dem. De er ikke bare viktig for lesbarhet, men også for SEO. Overskrifter hjelper Google med å forstå hovedtemaene i et langt innlegg, og kan derfor hjelpe i rangeringen din. Hvis du vil at folk skal finne veien gjennom artiklene dine, bør du bruke underoverskrifter for å lede mennesker, hjelpe google med å skanne siden din og tydeliggjøre strukturen til artiklene dine. Forsikre deg om at du bruker nøkkelordene dine i noen av underoverskriftene, men ikke i hver og en av dem, da det vil gjøre teksten klumpete og unaturlige, noe som får folk til ikke å lese videre.
 

5. Bruk signalord

Signalord hjelper folk å skanne gjennom teksten din og forstå hovedideene. La oss for eksempel si at det er tre grunner til at folk kjøper produktet ditt. Du bør bruke signalord som: ‘aller først’; ‘For det andre’ og ‘endelig’. Også ord som ‘likevel’, ‘sikkert’ og ‘ja’ gir et tydelig signal til leserne. Leserne vil øyeblikkelig fatte en konklusjon om at dette er interessant lesing. Signalord er derfor veldig viktig for å legge til struktur i teksten din.
 

6. La andre lese innlegget ditt

La noen andre lese det før du publiserer innlegget ditt. Spør dem om de forstår hovedkonseptet i innlegget ditt, og inviter dem til å rette skrivefeil og grammatiske feil.
 

7. Optimaliser lengden på innlegget ditt

Forsikre deg om at innlegget ditt har minst 300 ord. Google liker lange artikler, men hvis artikkelen din er for lang – og ikke så lett å lese – kan den kanskje skremme brukere unna. Dersom du er eller har en dyktig skribent, er lange tekster ok. Og ikke glem å bruke fokus-setningen nå og da!
 

8. Link til liknende innlegg

Hvis du allerede har skrevet innhold om samme emne som ditt nåværende innlegg, ikke glem å koble disse innleggene sammen. Det vil gjøre innlegget ditt sterkere fordi du viser en viss autoritet på emnet. I tillegg til det er koblingsstrukturen din også viktig for Google-rangeringen. Og selvfølgelig kan leserne også være interessert i å lese disse relaterte innleggene.
 

9. Oppdater bloggen din

Hvis du legger til nye blogginnlegg regelmessig til nettstedet ditt, forteller Google at nettstedet ditt lever. Hvis det ikke er et aktivt nettsted, vil Google gjennomsøke det sjeldnere, og dette kan påvirke rangeringene dine negativt. Men du skal ikke bare legge ut innlegg for moroskyld. Forsikre deg om at du legger ut innhold av høy kvalitet: informative, velskrevne innlegg som passer folks søkeintensjon.
 

10. Bruk SEO-plugin

Analyseverktøy som Yoast SEO-plugin hjelper deg med å skrive SEO-vennlige og lesbare blogginnlegg. Begynn med å velge fokusnøkkelord fordi dette er det viktigste søkeordet du ønsker at folk skal finne. Der etter kjøres det flere sjekker for å se om innlegget ditt er optimalisert godt:

Plugin-en vår sjekker innlegget ditt for å se om du har brukt nøkkelordet på de rette stedene, for eksempel din kopi, tittel, metabeskrivelse, alt-tekst og URL. Yoast SEO Premium vil også gjenkjenne forskjellige ordformer for nøkkelfrasen din.

  • Pluginen sjekker innlegget ditt for å se om du har brukt nøkkelordet på de rette stedene, for eksempel din kopi, tittel, metabeskrivelse, alt-tekst og URL. Yoast SEO Premium vil også gjenkjenne forskjellige ordformer for nøkkelfrasen din.
  • Den sjekker tekstens lesbarhet: Er setningene eller avsnittene dine for lange? Bruker du overgangsord?
  • Den sjekker for interne og eksterne lenker og bilder i artikkelen. Yoast SEO Premium gir til og med forslag til koblinger til relaterte artikler på nettstedet ditt.
  • Den beregner hvor ofte du bruker nøkkelordet i hele teksten: ikke nok eller for ofte? I Premium versjonen sjekker det også om du har distribuert nøkkelfrasen eller synonymer.
  • Den sjekker også om andre sider på nettstedet ditt bruker det samme fokusnøkkelordet, for å forhindre at du konkurrerer med deg selv.

Hvis du skriver et relativt SEO-vennlig blogginnlegg (basert på aspektene som er diskutert ovenfor) vil plugin indikere dette med en grønn kule. Sider med grønne kuler vil hjelpe deg med å forbedre rangeringen av sidene på nettstedet ditt.

Merk at ikke alle prikker må være grønne for at den samlede SEO-poengsummen skal være «god». Dette er for eksempel resultatene av dette innlegget, som har en «god» score:

 

Konklusjon

Dagene hvor noen få SEO-triks var nok til å få nettstedet ditt til å rangere godt i Google, er for lengst borte. Nå for tiden er innholdskvalitet alt. Og godt innhold fører også til flere lenker, delinger, tweets og returnerende besøkende til nettstedet ditt. Selvfølgelig er det alltid andre ting du kan gjøre for å maksimere SEO-vennligheten til innlegget ditt, men viktigst av alt, bare skriv veldig, veldig gode innlegg! Husk: For at gode innlegg skal vises riktig, må det tekniske ved siden din også være riktig satt opp! Det er noe vi er eksperter nå!
 

Innlegget er skrevet av Marieke van de Rakt hos Yoast.
 

Del dette innlegget

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email