Digital markedsføring

En av de mest spennende og lovende sidene ved digital markedsføring, er hvor målbart det er. Før kunne du ha et stort annonsebudsjett og ikke ane hvilke annonser som fungerte og hvilke som gikk kundene hus forbi. Nå kan vi analysere hvert klikk for å finne ut nøyaktig hva som treffer akkurat dine kunder best, og så bruke hele budsjettet på det riktige innholdet – det som faktisk konverterer. Det gir god ROI (return on investment)!

Ikke så rart at vi blir oppglødd av å snakke om digital markedsføring. Vi VET hvor mye det kan hjelpe deg å nå målene dine.

Hva skjer når du investerer i digital markedsføring fra oss?

Når du jobber sammen med oss i Gjennomtenkt kan du forvente at vi setter oss godt inn i situasjonen din. Vi kommer frem til en sterk strategi med en sunn balanse mellom tiltak vi vet fungerer, og testing som hjelper oss å avdekke skjult innsikt og kanskje nye markedsmuligheter.

Suksessfaktoren ligger i kombinasjonen av god styring, kreativitet, reklamekunnskap, teknologisk forståelse, effektive grafiske virkemidler og fullt fokus. Vi gleder oss til å se hva vi kan gjøre for deg

Google – din viktigste og smarteste annonsekanal​

Kundene dine googler deg. Treff flere kunder med verdens største søkemotor.

Google og deres samarbeidspartnere står for 96 % av alle nettsøk globalt, og Google er den desidert mest populære søkemotoren i Norge. Ingen over, ingen ved siden.

Finner ikke kunden din deg her? Da kan du være sikker på at de finner konkurrenten din!

Vi hjelper deg å lage en annonsestrategi som gjør at flere ser din bedrift og ditt nettsted på Google når de søker på relevante stikkord. Du betaler bare når noen klikker på annonsen din.

Hva er Google Ads?

Google Ads (tidligere kalt Google AdWords) er en nettbasert annonseringsplattform utviklet av Google, der annonsører betaler for å vise korte annonser, tilbud, produkter, videoer etc. i Google-annonsenettverket til nettbrukere.

Her er hovedgrunnene til at det er viktig for deg å være synlig på Googles annonseflater:

  1. Du kan se hvilke annonser som fungerer og ikke, slik at du kan tilpasse og forbedre dem helt til du får resultatet du vil ha.
  2. Du kan velge å vise annonsen din f.eks. bare til kvinner, bare til folk over 60 år, eller bare i Bergen når sola skinner. Med andre ord betaler du kun for annonsering til de riktige menneskene når de er i riktig sinnsstemning.
  3. «Alle» er på Google, derfor har du muligheten til å treffe nær sagt hvem som helst.
  4. Du kan selv bestemme hvor mye du vil betale per klikk, og får svært god kostnadskontroll.

Hvordan ser en typisk kampanje ut?

Vi tilpasser kampanjestrategien til dine behov – ikke omvendt. Målet er alltid å gi deg så god avkastning som overhodet mulig. Gjennomtenkt behandler Google-kontoen din som om den var vår egen, og tar godt vare på budsjettet ditt.

Prosessen vår er alltid tilpasset deg, men dette er hovedtrekkene.

  1. Vi setter oss inn i bedriften din og hva du er ute etter
  2. Vi undersøker hva du eventuelt har gjort i Google Ads fra før og justerer oss etter dette
  3. Vi finner de nøkkelordene som er relevante for deg og innenfor ditt budsjett
  4. Vi utformer annonser etter beste praksis-metode
  5. Vi overvåker resultatene fortløpende og gjør tilpasninger når det trengs
  6. Vi sporer og analyserer kundereisen og skaffer deg kunnskap om hvordan kunder reagerer på både annonsene dine og nettstedet ditt

Hva koster det å annonsere?

Du betaler bare når kunden klikker på dine annonser. Prisen på settes basert på nest høyeste bud delt på din QS (kvalitetsscore) + 10 øre. Både riktig budgivning og optimalisering av QS består av flere faktorer. For å ha en vellykket og lønnsom kampanje er det derfor viktig at annonsene og nettstedet ditt er relevant og tilpasset de søkeordene du byr på.  Det er ingen fasit på hvor stort et annonsebudsjett skal være. Ta kontakt med oss for en prat. Vi er alltid faglig oppdaterte og hjelper deg med å lykkes på nett! Velg den pakken som passer for deg, eller kontakt oss, så gir vi deg en erfaringsbasert anbefaling.
Basic Business Pro
2500 kr/mnd. (inkl. 1500 i annonsebudsjett) 5500 kr/mnd. (inkl. 3000 i annonsebudsjett) 10500 kr/mnd. (inkl. 6500 i annonsebudsjett)
1 kampanje 1 kampanje 3 kampanjer
2 til 3 annonsegrupper 3 til 4 annonsegrupper 2 til 3 annonsegrupper per kampanje
50 nøkkelord 100 nøkkelord 20-30 nøkkelord per annonsegruppe
Månedlig rapport Månedlig rapport Månedlig rapport
6 overskrifter, 4 beskrivelser 6 overskrifter, 4 beskrivelser 15 overskrifter, 15 beskrivelser
4 sitelinks og 4 call outs 4 sitelinks og 4 call outs 6 sitelinks og 10 call outs

Hvorfor bør du bruke oss?

Vi jobber ut ifra at du til enhver tid skal ha best mulig ROAS (Return on Ad Spend). Ved hjelp av Googles egne analyseverktøy følger vi med, slik at vi – forutsatt konverteringsverdi – kan garantere at dine annonsekampanjer er lønnsomme.

Google display-annonser​

Displayannonsering er bannerannonser som du ser på store nyhetssider som for eksempel VG.no, sosiale medier som YouTube, men også på nisjenettsteder. Dette er merkevarebyggende annonsering som er klikkbar, slik at du trekker trafikk inn til din nettside eller landingsside.

Google remarketing

Dette er en digital markedsføringsteknikk som lar oss følge kunden til andre nettsteder og plassere relevante annonser for det vedkommende tidligere har vist interesse for. Dersom kunden har kikket på en iPhone hos dere, kan annonsen plasseres strategisk og vises slik at kunden får en påminnelse ved en senere anledning.

Google søkeordannonser

Google søkeordannonser er kanskje verdens mest effektive måte å annonsere på akkurat nå. Dine kunder leter etter informasjon og produkter, og sammenligner priser på nett. Du må derfor være synlig i søkeresultatet, slik at kunden finner din bedrift når de søker etter det du tilbyr. Hvis de ikke finner deg, finner de mest sannsynlig konkurrenten din.

Eksempel på displayannonse fra Coop på VG.no.

Google display-annonser

Displayannonsering er bannerannonser som du ser på store nyhetssider som for eksempel VG.no, sosiale medier som YouTube, men også på nisjenettsteder. Dette er merkevarebyggende annonsering som er klikkbar, slik at du trekker trafikk inn til din nettside eller landingsside.

For at slike annonser skal virke best mulig, må de være tilpasset målgruppen din. Vi gjør analysejobben for å sikre at du investerer i den riktige annonsen.

Vi bruker tekst, farger, bilder, animasjon samt vår kunnskap om brukeratferd, målgrupper, «look alike audiences» og remarketing til å lage displayannonser som blir lagt merke til av din idealmålgruppe.

Google remarketing

98 % av dem som kommer inn på nettstedet ditt for første gang, kjøper ikke. For å holde disse potensielle kundene varme, bruker vi remarketing.

Dette er en digital markedsføringsteknikk som lar oss følge kunden til andre nettsteder og plassere relevante annonser for det vedkommende tidligere har vist interesse for. Sagt på en annen måte: Med remarketing målretter du deg mot brukere som har besøkt nettstedet ditt og allerede har kjennskap til deg.

Dette er en svært effektiv metode fordi annonsene dine kun vises til såkalte «varme leads», som statistisk har mye større sjanse for å bli kunder.

Hvordan virker remarketing?

Når noen besøker nettstedet ditt, lager nettleseren en informasjonskapsel. En informasjonskapsel er data som gjør det mulig å spore nettstedene de surfer på. Informasjonskapselen gjør at vi kan plassere annonsene dine på andre nettsteder som personen besøker.

Det betyr ikke at vi «spionerer» på brukeren, men at vi får mulighet til å minne vedkommende på at du eksisterer.

Vi kan enten vise annonser av spesifikke gjenstander (relevant hvis du driver nettbutikk) eller generelle annonser for nettstedet ditt. Annonsene vi lager kan plasseres på internett (forskjellige nettsider som brukeren er inne på), eller på Facebook.

Eksempel på treff i søkemotor. Legg merke til at de første 4 treffene er markert som annonse.

Søkemotor-annonser (Search Ads – CPC)

Hvorfor bør du ha søkemotor-annonsering? 

Google søkeordannonser er kanskje verdens mest effektive måte å annonsere på akkurat nå. Dine kunder leter etter informasjon og produkter, og sammenligner priser på nett. Du må derfor være synlig i søkeresultatet, slik at kunden finner din bedrift når de søker etter det du tilbyr. Hvis de ikke finner deg, finner de mest sannsynlig konkurrenten din.

Hvordan fungerer det?

Hver dag gjøres det 3,5 milliarder søk på Google. Søkeresultatet inkluderer annonser og organiske resultater. De fire øverste resultatene er søkemotorannonser. Når noen søker i Googles søkefelt, vil søkefrasen automatisk matches mot eventuelle nøkkelord som bedrifter kan by på. Dersom google ser at det er en relevans mellom søket og søkeordet vil annonsen med det aktuelle nøkkelordet vises.